samedi 17 octobre 2009

Specifically American



S'il y a une forme musicale spécifiquement américaine, c'est bien le jazz qui a séduit tous les mélomanes du monde entier, au même titre que la musique "classique" traditionnelle.

Jelly Roll Morton and Scott Joplin sont les premiers compositeurs dont les noms nous sont restés. Ils ne sont pas sortis du néant, il y en eut d'autres avant eux.

Ce qui est étonnant c'est que les noirs américains ont repris les instruments et les fondements de la grammaire musicale que les Européens ont développés pendant des siècles. C'est bien tout le solfège classique qui a été repris, les modes, les gammes, les tempi...

Leur originalité essentielle c'est d'avoir élargi le registre assez pauvre des instruments à percussion des orchestres européens. Le drum kit, ce sont les noirs, as far as I know, qui l'ont inventé.

This version of Echoes of Spring was recorded in 1939 The one I have dates back to 1959 and has a slightly more slower tempo, much smoother touch and feeling with it. As usual, it's the first version we heard that we tend to prefer (1959 in my case)

I don't like all styles in jazz. I've heard to much Dixie, not really rich musically wise, my preference goes to be-bop and the piano as an instrument. The big bands have their charm but I couldn't listen to them for hours on end whereas I could for Bud Powell and, in general, the trio formations.

Free jazz is to me simply unbearable. C'est physique, je ne supporte pas.

Now, go to YouTube and listen as many Bud Powell recordings you can find.

6 commentaires:

ZapPow a dit…

Je ne fais que passer, et lâche un commentaire rapide. Comme toi je pense, il y a quelques formes musicales que j'ai du mal à considérer ainsi : le free jazz, le heavy metal, la techno entre autres. Le free jazz encore plus que les autres, car j'ai eu plus souvent l'occasion d'en écouter, grâce à des gens se targuant d'être cultivés, sans jamais y trouver le moindre charme (où sont les harmonies ?), car cette musique a toujours évoqué pour moi l'histoire des singes qui tapent à la machine, et dont on espère qu'il en sortira une œuvre majeure. Mais voilà, l'espoir nous fait aimer notre vermine (sais plus qui a dit ça).

Flocon a dit…

"l'espoir nous fait aimer notre vermine (sais plus qui a dit ça)."

Moi non plus; j'ai cherché en vain.

Les harmonies, fondements universels de la musique depuis les Grecs jusqu'à présent, en Chine comme chez les Inuits.

Mais le free jazz, précisément parce qu'il se veut free, ne tient aucun compte des harmonies.

Un peu comme dans la musique classique, d'abord les dodécaphonistes de Vienne puis la musique contemporaine en général.

Faut avoir du cran pour s'y lancer.

Quand j'entends du free jazz j'ai le sentiment que les musiciens essayent de me pousser à bout... de tester mes limites.

Anonyme a dit…

Ici, je suis vraiment pas d'accord avec vous deux. Je trouve le "free jazz" de la *"quintet" de Miles Davis tellement exquis.

*Miles Davis, Ron Carter, Herbie Hancock, Wayne Shorter and Tony Williams.

Also, the "Bitches Brew Sessions" of Miles Davis is some of most dreamy, modern jazz that my ears ever had to the pleasure to hear. There's a guitar solo on this album set by John McLaughlin that sends shivers up and down my spine.

There may not be a melody as one might be normally accustomed to, but the music is definitely melodic. And believe me that Miles Davis is no monkey on a typewriter.

Flocon a dit…

I certainly didn't think of Miles Davis as a free jazz musician.

What I was thinking of is these guys blowing like insane in their saxophones, deliberately trying the most strident and out of key notes.

I have the feeling they're trying and testing all the possible sounds that can come out of their instrument, (hence the analogy with the monkeys made by ZapPow) making said instrument whining like if they were under torture.

The names you cite don't play that sort of music. I enjoy them.

It's free jazz that gets on my nerves, not modern jazz.

Anyway, it's all a matter of taste isn't it?

Anonyme a dit…

Actually, I do know what you speak of Flocon. Some of the free jazz sounds are like nails on a chalk board to me.

I feel the same way about certain types of abstract paintings. It's as though they're trying and testing all of the possible shapes and colors without any thought towards color harmony,composition, beauty, perspective or anything else that I can see.

As you said, though, I suppose that it's a matter of taste. I have often pondered whether or not taste is subjective. However, if one views the drawings of a child, they are clearly not on the level of a grand master painter. And yet some of the abstract painters and musicians perform in a manner which could have been accomplished by a child. And there are all of these people who are quite impressed with them and I wonder what it is that they see or hear that I don't see or hear..

Flocon a dit…

"Some of the free jazz sounds are like nails on a chalk board to me."

Now, we're on the same wavelenth...